יש זמן

ציוני דרך ומחשבות פשוטות, חולפות, לא מדוייקות, על שיטת אלכסנדר

כוחות על

13.2.2019

Through basketball, I found my superpower. My power wasn’t in being a great player, but in loving something enough to work hard at being better.

Kareem Abdul-Jabbar





שתפו

סולמות (אבא שוב נרדם על הספה)

22.1.2019

שלבים בעבודה עם הכיוונים של הטכניקה:

אנחנו מפעילים את הכיוונים
אנחנו מנחים כיוונים
אנחנו מאפשרים לכיוונים לנבוע מתוך אי עשייה
אנחנו מאפשרים לכיוונים לחלוף בעדנו.

הכלים שבאמצעותם אנחנו מטפסים משלב לשלב, הסולמות, הם עידון וחידוד התחושה והמחשבה.





שתפו

סיכום שנה בטכניקה

30.12.2018

תפסת מרובה לא תפסת.

דפוס שקשה אבל משתלם להניח לו.





שתפו

'Sweet nuthin

18.12.2018

אפשר לרדוף אחרי עוד ועוד ריגושים חזקים, ואפשר גם לפגוש בפשטות ובעדינות, בלי דרמות מיותרות, את הריקות המתוקה שבפנים.





שתפו

צ'ין צ'ין, עשית אותי בן אדם חדש (להסתכל על הכל)

11.9.2018

אפשר לעבוד עם הטכניקה באיכות שבונה אורך ורוחב. לאורך זמן, אפשר לעבוד איתה באיכות שבונה גם עומק. עומק הוא המרחב שבו הטכניקה מממשת את מלוא הפוטנציאל שלה.

(אפשר לומר שהכיוונים העיקריים של הטכניקה הם לאורך ולרוחב, לעומק ולאורך זמן).





שתפו

ג'ון סטיוארט מיל קורא ספר עם צוואר חופשי

6.8.2018

John Stuart Mill
John Stuart Mill. Getty Images

החופש היחיד הראוי לשמו הוא החופש לחתור למה שטוב לנו כדרכנו, כל עוד אין אנו מנסים לשלול מאחרים את החופש שלהם או להפריע להם במאמציהם להשיגו. כל אחד הוא השומר היאות על בריאותו שלו, בין גופנית, בין שכלית ובין רוחנית. האנושות תצא נשכרת יותר אם הבריות יניחו זה לזה לחיות כטוב בעינהם, הרבה יותר מאשר אם יאלצו כל איש ואיש לחיות כטוב בעיני השאר.
ג'ון סטיוארט מיל, "על החירות", תרגם אהרן אמיר




שתפו

All right now

9.7.2018

יום ראשון בבוקר. סמינר המורים של דן בגרמניה. עבודה עם מורה טוב מארץ שגם בה האנשים קשוחים. שני זרים נפגשים לרגע מבעד ליד וגב. מפגש הגון של כיוונים פשוטים. נוכחות לא מתערבת. קרקע ברורה רחבה תומכת מתחת לכפות הרגליים. צחוק בריא מאיזה סיפור ישן על מקדונלד. נגיעה קלה בשלד. נגיעה קלה בלב. השלמה לרגע עם הטעויות שהיו ועם אלו שעוד יבואו. מבט אל החלון. התבהרות קלה. יש בשמיים עננים כמו של הסימפסונס. הכל בסדר.





שתפו

Festina lente 2

7.6.2018

גם אחד שיודע דבר או שניים.

Jeff Bezos: “[I asked Warren,] your investment thesis is so simple… you’re the second richest guy in the world, and it’s so simple. Why doesn’t everyone just copy you?”

Warren Buffett: ”Because nobody wants to get rich slow.”





שתפו

רונית רפאל

1.6.2018

אין ולא יכולה להיות מניפולציה בנוגע לקמטים שתהיה יעילה יותר מללמוד להניח להם.

Life is a series of natural and spontaneous changes. Don’t resist them; that only creates sorrow. Let reality be reality. Let things flow naturally forward in whatever way they like.

Lao Tzu





שתפו

אור קטן

15.5.2018

כשצפיתי ב- Wild Wild Country בנטפליקס נזכרתי ברושם שהותירו בי 24 שעות שביליתי לפני הרבה שנים באשראם בהודו ובדברים שאמר לי פעם אחד המורים שלי: אור קטן עדיף על אור גדול.

אור גדול מפתה, ממגנט ומלהיב אבל הוא מסנוור ועלול אפילו לעוור. לעיתים קרובות כרוכה בו מידה של חוסר אחריות.

אבל בעיקר, אור גדול הוא פשוט כלי לא יעיל להתפתחות משמעותית. זה מחזיר אותי לזה שבליבה, ברוחו של היוצר שלה, טכניקת אלכסנדר היא קודם כל פרקטית.





שתפו

פורצת המחסומים

11.3.2018

אני שואל את עצמי למה אנשים מסויימים, שאפשר לאפיין אותם בין היתר בזה שהם אינטליגנטים ואפילו מאוד, מתקשים להתפתח בעבודה עם הטכניקה מבעד למחסומים משמעותיים שקשה להגדיר אותם במילים.

נראה לי שלפחות בחלק מהמקרים זה קשור לאיזו תקרת זכוכית בעבודה עם הטכניקה שקשה לפרוץ אותה בלי מידה של ענווה.

אני לא אומר חס וחלילה ששוויצרים לא יכולים להתקדם יפה בעבודה עם הטכניקה (אני דווקא מחבב שוויצרים, אם יש להם קבלות), אבל צריך שתהיה גם מידה של ענווה באישיות. זו מידה מיוחדת. קשה לפרוץ מחסומים בלעדיה. בייחוד את אלה הנסתרים מהעין, שהכי מעניין לפרוץ בעדם.

על ההיגד: "והאיש משה ענו מאד" (פרשת "בהעלותך"):
מה שחשוב בכל פרשת "האשה הכושית" היא העובדה, שכאן נאמר על משה-רבנו דבר גדול על-ידי נותן התורה עצמו, מה שלא נאמר על כל איש אחר במקרא כולו, ואף ניתן לומר כי זהו המקום היחיד בתורה כולה, בו נאמרים דברים מפורשים על תכונותיו ואישיותו, מה שבדרך כלל אנו למדים עליו אך ורק ממעשיו, ולשון עדות ה' על משה היא: "והאיש משה ענו מאד מכל האדם אשר על-פני האדמה" (יב/ג).
התורה לא מצאה לנחוץ להגיד לנו על משה שהיה צדיק או חכם וכדומה, שהרי זאת אנו למדים מכל המסופר עליו בתורה, אולם היא מצאה לנחוץ לומר לנו שהוא - "עָנָו מאד", ומכאן משמע שיש בתכונה זו של ענווה משהו מיוחד.
ישעיהו ליבוביץ, "שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע"

(תודה למירון איזקסון)





שתפו

משהו מיוחד (שעדיף להמעיט בדיבור עליו)

25.2.2018

אם להיות לרגע מעט יותר קונקרטי, "הקסם" שאמיר מנדל מתייחס אליו כאן, זו האיכות שיש לכוון אליה משלב מסויים בעבודה עם הטכניקה (כבדרך אגב ובלי לעשות מזה עניין).

ב־2013 יצא הפסנתרן והמנצח פרופ' אריה ורדי מקונצרט מרוגש במיוחד. זה היה קונצרט פתיחת העונה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בניצוחו של להב שני, שנקרא להחליף את קורט מאזור שחלה, וורדי לא היה יחיד בתחושתו. מי שנכח בקונצרט הזה חש שקרה משהו מיוחד. תחת ניצוחו של שני הפילהרמונית ניגנה בהתלהבות, בתשוקה, וגם בדייקנות יוצאת דופן, מחוללת את הקסם שמנצח אחר תיאר פעם במלים "התזמורת, המנצח, הקהל והאולם הופכים לישות אחת".

"איך הפך להב שני בגיל 29 ליורש של המנהל המוזיקלי המיתולוגי זובין מהטה (ולא רק שלו)"






שתפו

Office in a small city

18.2.2018

If you could say it in words there would be no reason to paint.

Edward Hopper

Edward Hopper
Edward Hopper -  Office in a small city




שתפו

Lost in translation

15.2.2018

זה די מתסכל אותי (על אף שברור לי שזה תסכול מיותר) ש- 99% מהטכניקה אובדים לי בתרגום למילים.

איך מתארים מוזיקה למי שלא שמע, דבש למי שלא טעם?

No verbal description can do justice to a technique which involves the changing, by a long process of instruction on the part of the teacher and of active co-operation on that of the pupil, of an individual’s sensory experiences. One cannot describe the experience of seeing the colour red. Similarly one cannot describe the much more complex experience of improved physical co-ordination. A verbal description would mean something only to a person who had actually had the experience described; to the mal-coordinated person, the same words would mean something quite different. Inevitably, he would interpret them in terms of his own sensory experiences, which are those of a mal-coordinated person. Complete understanding of the system can only come with the practice of it.

Aldous Huxley (a student of F.M. Alexander), "Ends and Means"





שתפו

The trinity

1.2.2018

ישנם שלושה תנאים בסיסיים שמפגש ביניהם יוצר אפשרות למימוש הפוטנציאל של הטכניקה. שלושתם מובנים מאליהם ולא מובנים מאליהם כלל (לרבות המפגש ביניהם):

– מורה טוב
– תלמיד טוב
– זמן





שתפו

לגעת במים

15.1.2018

האמת ב- ה' הידיעה עוסקת... בערך האמיתי של חינוך אמיתי, שאין לו דבר עם ציונים או תארים והוא קשור כל כולו במודעות פשוטה - מודעות לדברים שהם כל כך אמיתיים ומהותיים, כל כך חבויים למבט רגיל לסביבותנו, שאנחנו צריכים להמשיך ולהזכיר לעצמנו שוב ושוב: "אלו הם המים."
דיוויד פוסטר וואלאס, "אלו הם מים", תרגם אסף גברון

(תודה לעירית)





שתפו

דברים כהוויתם

26.10.2017

לאט לאט, העבודה עם הטכניקה עוזרת לראות דברים כפי שהם.

Takashi Murakami
Takashi Murakami - By peering into the natural mind, one can see the true nature of things





שתפו

?What's the yams

13.7.2017

כשעבדתי עם רוברט בסמינר המורים של דן בגרמניה שאלנו את עצמנו אם אפשר להגיע באמצעות הטכניקה להלך הרוח שקנדריק מתייחס אליו כשהוא כותב "I'm mad but I ain't stressin". סיכמנו שזה כיוון קשה מאוד שמשתלם לעבוד עליו.

(תודה לדן)





שתפו

Note to self

28.6.2017





שתפו

התדר

6.6.2017

לתדר האלכסנדרוני יש בעיני שתי איכויות מרכזיות. האיכות הראשונה היא איכות של פשטות וסדר. אני מעריך את האיכות הזאת. אני נוכח שוב ושוב עד כמה היא אפקטיבית. כמה עוצמה יש באיכות הזאת. האיכות השניה, נעלה יותר, נדירה יותר, היא איכות של חופש. את האיכות הזאת אני אוהב.

לפשטות ולסדר אין ערך כשלעצמן. השאלה היא את מה או את מי הן משרתות. האיכות הגבוהה ביותר שלהן היא כשהן משרתות חופש.

מעל הכל, בשבילי, התדר האלכסנדרוני הוא תדר של חופש.





שתפו